1.7.2015 Valvojan käynti
Vain 72 tuntia siitä, kun MM-kisat saatiin päätökseen, olivat valvoja ja ratamestari tarkistamassa SM-kisojen ratoja Selkiellä. Vajaa päivä hujahti tarkistuksiin ja radat ovat enää loppusilausta vaille valmiit.
"Tempoon kannattaa harjoitella suppien ja käyrien (nopeaa) hahmottamista. Preo on selkeää kartanlukua. Molemmissa tehdään silti virheitä. Jos joku selviää virheittä, on korkealla tuloksissa.", valvoja Antti Rusanen.
Odotan aina valvojan käyntiä innolla, sillä jossain vaiheessa ratamestari sokeutuu omiin ratoihinsa. Omalta osalta sokeutuminen tapahtui jo jokin aika sitten, enkä enää tiennyt ovatko tehtävät hyviä vai eivät. Onneksi olen toteuttanut koko ajan Kroatian MM-kisojen tapaista selkeää ratamestarointitaktiikkaa, jossa painotetaan kartanlukua. Valvojan käynnin jälkeen yllätyksiä tuli preossa vain parilla rastilla ja tempossa parilla asemalla. Näistä yllätyksistä päästään yli niin, että helpotetaan tehtäviä. Etenkin tempossa valvojan suorituksista pystyimme katsomaan jotakuinkin maailman kärkivauhdin, josta teimme päätöksiä, että tempoa tulee selkeyttää entisestään. Käytännön toimina tempossa ovat liputuksien väljentäminen ja nollarastien toleranssien suurentaminen. MM-kisoissa nollarasteilla lähimmät liput olivat vähintään 8m päässä oikeasta paikasta, joka oli niihin maastoihin passeli määritelmä. Taso ei ole aivan yhtä kova SM-kisoissa, sillä Suomen tempon kärkiviisikosta vain Jari Turto lienee ainoana paikalla, joten toleranssia voi väljentää ainakin noin 10 metriin ellei jopa 12 metriin. Käytännössä, jos oikealla kohteella tai rastiympyrässä on lippu, se on hyvin todennäköisesti oikea vastaus. Julkaisen nollarastien määritelmät hyvissä ajoin ennen SM-kisoja, joten kilpailijat pääsevät harjoittelemaan sekä tempon, että preon "nollarastien tyyppimääritelmillä". Jos nollarastien määritelmät ovat vielä hakusessa, niin niitä voi lueskella MM-kisoihin tekemästäni määritelmästä (Nollarastien määritelmät). Äkkiseltään voin kuitenkin luvata jo nyt, että pistemäisillä ei ole nollia ja ylipäänsä nollatehtävissä liput ovat vähintään 10m päässä oikeasta paikasta. Annan maaston ja kartanluvun tehdä vaikeusasteen radalle itsestään!