Keskustelu
« aihelistaan
TRaVilO
-
nimimerkkiJanne S
17.6.2020 klo 12:06Jos joku ei ole vielä huomannut, niin tiedoksi siis, että kisat pidetään.
Kisasivu http://kulkine.net/travilo/ on vielä vähän köyhä, mutta kutsussa on oleelliset tiedot.
Olen muissa kartantekohommissa kiinni vielä viikon verran, jonka jälkeen alkaa sitten TRaVilOn järkkääminen, ja aika nopealla aikataululla kaikki järjestelyt sitten selviävät. Nyt on esimerkiksi paha ottaa vielä kantaa nollatoleranssiin, kun kaikkia tehtäviä ei ole vielä lukittu, mutta varmasti sellainen tulee olemaan. Koronallisista syistä tyydymme varmaan tällä kertaa yhteen aikarastiin per päivä, ja henkilökohtaisiin aikarastikarttoihin, ellen jostain syystä muuta mieltäni.
Jos jotain kysyttävää on, niin saa kysyä. Olette luonnollisesti sydämellisesti tervetulleita seikkailemaan eräässä vihtiläisessä metsässä luikertelevaan metsäautotieverkostoon. -
nimimerkkiAnu
25.6.2020 klo 11:44Hei, ovatko kulkureitit millaisia kävellä - kysyn sitä koska kävelykunto ei ole 'parasta a-luokkaa''.
Onko löysää soraa vai millaista kulkureitin pohjaa olisi tarjolla?
Entä radan pituus, ja onko parkkipaikalta pitkä matka lähtöön? -
nimimerkkiPepi
25.6.2020 klo 22:12Milloin ilmoittautuminen IRMAssa avataan? -
nimimerkkiJanne S
27.6.2020 klo 00:00Ilmoittautuminen IRMAssa avautuu, kun joku Suunnistusliitossa painaa nappia; pyyntö on mennyt muutama päivä sitten.
Suurin osa reitistä on autolla ajettavaa tietä, eikä löysää hiekkaa juuri ole. Muutamissa kohdin uralla on lievää kivisyyttä tai kalliota pohjassa, mutta uskoisin, että läpi pitäisi kaikkien päästä.
Lähtö tulee molempina päivinä olemaan "keskuksessa" (sana on vähän turhan hieno kuvaamaan pistettä metsätien varressa) ja pysäköintipaikat ovat hajautetusti lähistöllä. Hukkamatkaa tulee lähinnä lajille varsin ominaisesta "takaperinkävelystä" suorituksen jälkeen.
Mr valvoja Hiirsalmi laskeutuu Vihtiin sunnuntaina, jonka jälkeen radat ovat lopullisessa iskussaan ja niistä voi kertoa jotain.
-
nimimerkkiEsko
29.6.2020 klo 14:32Nyt kaikki innolla Irman kautta kisailemaan! -
nimimerkkiAnna
29.6.2020 klo 17:08Saatiin etuoikeus käydä radoilla ennen kisoja. Suosittelen hyvin lämpimästi osallistumaan, myös H/D12! -
nimimerkkiJanne S
30.6.2020 klo 22:57No niin, vastauksia Anulle ja mikä ettei muillekin.
Lauantaina kuljettavaa tulee yhteensä 2200 m (josta kävelyä ajanoton ulkopuolella hiukan alle puolet), noususummaa 35 metriä.
Sunnuntai kuljettavaa tulee yhteensä 1700 m (josta kävelyä ajanoton ulkopuolella noin neljännes), noususumma 40 m. -
nimimerkkiUJo
7.7.2020 klo 15:20Hei, onko kisoissa kuntosarjaa? Ei ole siis lisenssiä. Jos on, niin paljonko maksaa per päivä ja mihin voi ilmoittautua? -
nimimerkkiJuha
7.7.2020 klo 17:02A-sarjassa ei tarvita lisenssiä. Muut tiedot ja ilmottautumisohjeet löytyvät täältä: https://www.rasti-vihti.fi/kilpailut/tulevat-kilpailut/travilo/ -
nimimerkkiJanne S
7.7.2020 klo 21:02Juu, sähköpostia vaan minulle tulemaan, niin ilmoittautuminen on sillä selvä. Maksaa voi tilille tai kisapaikalla, mutta koska elämme aikaa, jona on yleisesti hyvä tapa vältellä kaikkinaisia kontakteja, niin tilille on helppo lähettää rahaa.
Valvojan kauniit sanat on julkaistu kisasivulla (kulkine.net/travilo). Kilpailuohjeeseen ilmestyy lähipäivinä kiihtyvään tahtiin kaikenlaista sisältöä. -
nimimerkkiKen
8.7.2020 klo 21:32Toivottavasti tulee hyvät kisat. Olisin mielelläni kisailemassa mutta kun tuo raja näköjään pysyy kiinni en voi muuta kuin toivottaa teille kaikille kisaonnea. -
nimimerkkiJanne S
11.7.2020 klo 08:21Toivottavasti tulee hyvät kisat, ja toivottavasti rastiliput pysyvät paikoillaan tuulessa. Myräkän pahin vaihe näyttää tämän hetken ennusteen mukaan onneksi menevän ohi ennen starttia.
Alligaattoriin, jos sellaista käyttää, voi kirjoittaa osoitteeksi Palojärven metsätie 416, 03150 Vihti.
-
nimimerkkiPinja
11.7.2020 klo 18:33Olipas kiva päästä oikeaan livekisaan pitkästä aikaa. Haastetta tehtävissäkin oli ihan riittävästi.
Kiitos järjestäjille! -
nimimerkkiJyrki
11.7.2020 klo 19:16Kiitos järjestäjille! Yksi lippu oli maassa rastilla 5, mutta se ei vaikuttanut tehtävän ratkaisemiseen. Säätilaus kisajärjestäjiltä onnistui hienosti, kun sade taukosi sopivasti ja aurinkokin näyttäytyi. -
nimimerkkiAnu
11.7.2020 klo 19:58Kivoja tehtäviä! Kiitos järjestäjille. -
nimimerkkiEsko
11.7.2020 klo 21:58Hyvä kun kisakausi pärähti käyntiin, kiitos järjestäjille.
Kisan aikana välillä soi päässä Aki Sirkesalon "Mysteriet", (duettona Lisa Nilsson kanssa). Ei vaikuttanut vastauksiin.
https://www.youtube.com/watch?v=CcbiZRMSLYc
-
nimimerkkiJanne S
12.7.2020 klo 00:28Minulla taas soi rasteja viedessä päässä erilaisia sade-aiheisia kappaleita.
Sadetta mä kuuntelen, ja se yltyy vaan...
Kesäsade lohduttaa... (ai lohduttaa vai..)
Aivan loistavaa tosiaan se, että viitosrastin lippu oli onnistunut kaatumaan säilyttäen identiteettinsä. Laitellaan huomenna pari reikätiiltä lisää, niin pysyvät paremmin pystyssä.
Eniten hajontaa syntyi rasteilla 9, 11, 17 ja 18. Näistä rastin 11 kulmajyrkänne tuli paremmin näkyviin, kun käveli tietä reiluhkosti katselupaalun ohi. Rastilla 17 oli vanhaan kunnon ruotsalaiseen tyyliin hiukan liian tiukka nollarasti kartan tarkkuuteen nähden, voitte kertoa, miten olette ratkaisuihinne päätyneet, ja oliko taustan jyrkänteistä apua tai haittaa.
Rastin 18 herättämän keskustelun taustalla lienee se, että rinteessä on ikään kuin liikaa korkeuskäyriä, jossa näkyy taustalla se, että kyseessä on paranneltu suunnistuskartta. Se alin käyrä, jonka alla alimmat liput olivat, ei itsessään enää sisällä kovinkaan paljon korkeutta, koska käyrä on vedetty sinne rinteen juureen toisaalta. Laserkeilauksen näkökulmasta käyrä ylittäisi tien tehtävän 19 paikkeilla, tiehän valuu hiljalleen alaspäin mutkaan asti, käyrälle ei vaan ole siellä oikein mielekästä paikkaa.
Huomenna uudestaan uusia kujeita ja hiukan toisenluonteista maastoa! -
nimimerkkiMikko
12.7.2020 klo 08:05Rastia 17 arvoin pitkään eri menetelmillä A vai Z, B oli liikaa oikealla ja liian kaukana vihreästä. Suunta ojan mutkasta polun vierestä antoi mun kompassilla A. Etäisyyttä arvioiden epämääräiseen vihreän kääntymiseen vasemmalla vaikutti mun silmään olevan Z. Polulla askelilla mitaten lähemmästä ojan päästä oikealla sain tulokseksi Z, se ojan pää oli tosin myös epämääräinen. Taustan jyrkänteistä ja polun toisella puolella olevasta kivestä linjailemalla houkutti vastata Z. Rastiympyrän valkoista laikkua mietin ratamestarin vihjeenä mutta en sitä maastosta löytänyt. Tilaahan A ja B välissä on nollalle mutta tähän asti radan nollat olivat olleet selvempiä. Arpomisen jälkeen vastasin Z ja tällä kertaa meni oikein. Ehkä A lippua metri kaksi vasemmalle niin olisi ollut hyvä mutta sitten jo liian selkeä :)
18 menin vipuun käyrien määrässä ja vastasin turhankin nopeasti Z. Lisäksi kartan mukaan rastin piti olla keltaisen laikun yläpuolella mutta maastossa kaikki liput näyttivät mun silmiin olevan sen alapuolella ja lisäksi tuntui että ovat myös liian lähellä ojalinjaa. Virhe oli jättää kivitasot oikealta katsomatta ja lisäksi olisi pitänyt enemmän kujuilla potentiaalista oikean paikan kandidaattia kun kerran Z meinasin vastata. Liikaa oli mielessä rastin 14 nolla, että onpa taas selkeästi liian alhaalla lippu.
21 oli mulle vaikea, siinä houkutti vastata Z kun kiviin nähden lippu näytti olevan liikaa vasemmalla ja mietin että lippu voi olla harmaalla laikulla eli eri kartoitetulla kohteella. Lipun oikealta puolelta ei löytynyt oikein enää sopivaa muotoa joten arpomisen päätteeksi vastasin lipun.
Rastien 5-7 maasto oli mielenkiintoinen ja varmasti haastava kartoittaa harmaat laikut, mielestäni se rinne oli mukavaa tarkkuussuunnistusta. Tykkäsin myös kaukorasteista 3, 11 ja 12 kalliojyrkännemaastossa.
Rajoittuneen näkyväisyyden takia rastit 10 ja 15 aiheuttivat epävarmaa oloa ja omat vastaukset olivat hieman huterilla perusteilla. Olivat vaativia ja hyviä tehtäviä vastausprosenttienkin perusteella.
Kiitokset järjestäjille ja veikkaanpa että tänään on tarjolla lisää hienoa harmaata jyrkännekalliomaastoa. -
nimimerkkiLauri M
12.7.2020 klo 10:03Kiitos eilisestä! Radalla oli paljon kivoja tehtäviä ja moniin vastauksiin löysin vahvat perusteet. Eniten epävarmuutta aiheuttivat tehtävät 17 ja 18, näistä ensimmäiselle osui kisan ainoa virhe.
Rastilla 17 suunnat rastin 16 kumpareista ja ojan mutkasta näyttivät lippujen väliin hyvin lähelle A-lippua. Yritin hahmottaa rastin takana olevaa vihreän kulmaa, mutta en onnistunut paikantamaan tätä riittävän tarkasti jotta hyötyisin siitä mitatusta etäisyydestä. Toiselta puolen mittasin etäisyyttä pystyvihreän reunasta (ojanpään totesin epäselväksi) ja tämänkin etäisyyden sain väliin lähelle A-lippua. En ollut varma Zerosta joten valitsin lipun. Takana olevia jyrkänteitä en osannut etsiä, oliko suunniteltu ratkaistavan näillä?
Rastilla 18 otin korkeustasoa rinteen kivistä ja mittasin etäisyyttä aukon kulmasta. Olisin kaivannut ylempää lippu metrin tai kaksi korkeammalle mutta jätin tämänkin nollaamatta kun en ollut Zerosta varma.
Rastit 17 ja 18 olisivat molemmat voineet pohdinnan myötä kääntyä Zeroiksi mutta tällöin olisin saattanut tehdä vastaavan ratkaisun myös rastilla 15. Pyrin pitäytymään jatkossakin lippujen vastaamisessa jos taito ei riitä nollaamiseen. Kaikkiaan suorituksessa näkyy kisarutiinin puute: aikarastilla ratkaisut olivat tahmeita ja radalla yksinkertaistenkin zerojen varmisteluun meni paljon aikaa. Lopussa uhkasi jopa tulla kiire. -
nimimerkkiAnu
12.7.2020 klo 14:06Mistä löytyy preon oikea kirjainjono (lauantain A-sarja)? -
nimimerkkiPinja
12.7.2020 klo 17:40Anulle: löytyvät kisasivuilta http://kulkine.net/travilo/ vasemman reunan valikosta kohdasta "A ja 12, Leimaukset, Lauantai" klikkaamalla. -
nimimerkkiPetteri H
12.7.2020 klo 18:22Kiitos järjestäjille hyvin sujuneista kisoista. Kumpanakin päivänä oli paljon mielenkiintoisia rasteja, joita oli mukava ratkoa vaikka kello unohtui kotiin. Ei silti tullut kiireen tuntua. Kisat sujuivat niin hyvin että tuntui kuin järjestäjät olisivat niitä ennenkin pitäneet.
Selvisi sekin miksi eilen oli tarjolla tempotreeni. Että keksisimme kisan jälkeen muuta puuhaa kuin mennä karttojen kanssa katselemaan kisamaastoa maaston puolelta, kun sitä käytettiin tänäänkin. -
nimimerkkiTH
12.7.2020 klo 18:39Liekö kokeneemmilla näkemystä kumpare-pohdintaani, missä kohtaa ajatukseni menevät vikaan. Sunnuntain kisassa oli pariin otteeseen rastinmääritteenä "kumpareen juurella" (E-radan rastit 1 ja 8).
Varsinkin rastin 8 pistekumpare heti pienen jyrkänteen päällä vaikutti kovin matalalta - eikös kumparesymbolilla kuvatun kohteen pitäisi olla vähintään metrin ympäröivää maanpintaa ylempänä? Tuo rastin 8 kumpare ei mielestäni lähelläkään metrinen ollut, kun sitä rastikepin korkeuteen vertasin. Ellei sitten pistekumpareen korkeuteen laskettu mukaan myös se jyrkänne (jolloin "kumpareen juuri" olisikin itseasiassa ollut sen jyrkänteen alla)?
Rastin 1 nollasin (virheellisesti) osin tällä perusteella - eli kun katsoin lippua etelämpää tieltä (rastilippuun nähden lounaasta), näkyi lipun (ja myös kepin) takaa taustalla kauempana olevaa puustoa - ja logiikkani mukaan kartalle merkatun pistekumpareen ollessa vähintään metrin korkuinen, ei kepin takaa olisi pitänyt näkyä muuta kuin itse kumparetta (rastinmäärite oli siis lounaisjuuri). Toki lippua katsottiin hieman alaviistosta, mutta pyrin tuonkin vaikutuksen radalla tätä pohtiessani huomioimaan. -
nimimerkkiJuha
12.7.2020 klo 18:49Uusimman kuvausohjeen mukaan pistekumpareen minimi korkeus 0.5 m, jonka molemmat mainitut kumpareet täyttivät. Sama mitta myös kuopille. Esim kivelle ei enää ole minimiä vaan sen on oltava selvästi havaittavissa. -
nimimerkkiAnu
12.7.2020 klo 18:53Kiitos, Pinja vastauksesta.
Itsekin ajattelin että se on siinä listassa, se ylin rivi. Mutta sillä rivillä esim. 1-kohdan vastaus on Z, ja A- radalla ainoastaan 3- ja 12- kohdat olivat nollarasteja. (lauantain radalla)
Luenkohan kuitenkaan oikealta riviltä....
-
nimimerkkiTH
12.7.2020 klo 19:19Kiitos Juha, voitko laittaa linkkiä tuohon uuteen kuvausohjeeseen, niin voisin päivittää tietoni ajan tasalle.... ?
Juuri kuluneella viikolla ennen kisaa tankkasin tuota Suunistusliiton sivulta löytyvää ISOM2017-2 -suomennosta, ja siinä kyllä minimikorkeudeksi nähdäkseni annetaan vielä tuo yksi metri. Myöskään IOF:n sivulta en nyt löytänyt mainintaa muutoksesta ko. kohtaan. -
nimimerkkiMikko
12.7.2020 klo 19:52Hieno rata myös sunnuntaina, erityisesti onewayn jälkeinen yläosa oli priimaa. Tuli mieleen maaottelun eka päivä Nokialla muutama vuosi sitten.
Pitkulat pistekumpareet on ennenkin herättänyt keskustelua, ympyrä kohdistetaan keskelle mutta esimerkiksi juuri voi olla "hyvinkin kaukana" sitten siitä pisteestä mikä haittaa vaikkapa linjaamista ja suuntimista. Sunnuntain ykkösellä kumparetta ei oikein voinut hahmottaa kunnolla tieltä mutta lipun vastaaminen olisi ollut tavallaan varmempi ratkaisu noinkin epämääräisessä kohdassa.
Kutosrasti taisi olla metreissä radan tiukin nolla muuten nollat olivat selkeitä eikä tarvinnut leipoa epävarmana. Esimerkiksi rastit 11 ja 12 olivat hyvinkin selkeitä mutta kartanlukuduunia piti tehdä, jotta ratkaisu avautui. Siinä oli myös hieman peitteisyyttä vaikeuttamassa mutta ei liikaa.
Travilo on asettanut laatustandardin korkealle heti ekasta häppeningistä alkaen, mukana ollaan jos perinne jatkuu :) -
nimimerkkiTH
12.7.2020 klo 19:59Noniin, sprinttikartan uusinta kuvausohjetta kun tajusin nyt katsoa, niin siellähän tuo min 0.5m kumpare onkin annettuna. Pitääpä olla jatkossa tarkkana käytettävän kartan osalta, että tankkaa ennen kisaa oikeaa tietoa.
Toisaalta, kilpailuohjeen mukaan kartalla käytetty kuvausohje olisi "pääosin" vanha ISSOM2007, missä kumpareelle on annettu se 1 metrin minimikorkeus... -
nimimerkkiPetteri H
12.7.2020 klo 20:19Näitä minimimittoja pienempiä kohteita on tarkkuussuunnistuksessa käytetty jo pitkään. Jotkut kartoittajat niitä käyttävät, jotkut ratamestarit lisäilevät ja jotkut noudattavat tiukemmin kuvausohjeiden minimimittoja. Eli riippuu siis järjestäjän linjasta. Myös puolimetrisiä kumpareita on nähty, ja tämä kisa on ensimmäisiä jonka kilpailuohjeissa ilmoitettu tieto kartan kuvausohjeista ei ainakaan täysin ole ristiriidassa puolen metrin kumpareiden kanssa, koska vasta uusin sprinttiohje ne kelpuuttaa.
Ykkösen kumpare oli toki vähän ongelmallinen, koska sen juuri oli kieltämättä suht selkeä maastossa mutta ei näkynyt polulle ollenkaan, mikä teki kumpareen ulottuvuuden arvioimisesta hyvin haasteellista. -
nimimerkkiPinja
12.7.2020 klo 20:45Tuo kakkospäivän ykkösrastin kumpareen juuri oli sillä tavalla ratkaistavissa lipuksi yhdessä 4m nollatoleranssin kanssa, että vaikka itse juuri ei näkynyt, niin kumpareen korkeimmalta kohdalta noin 2-3m lähelle lippua asti oli näkyvissä, että ei ole selkeää jyrkän törmän kohtaa, ja tälläinen periaatteessa pitää olla jotta voidaan käyttää määritettä juuri. Eli vaihtoehtoinen hypoteesi (Z) ei toiminut. Tai kyllä siellä ihan kumpareen korkeimmalla kohdan tyvellä jokin törmä oli (kisan jälkeen maastossa se paljastui sammaleisen kaatuneen männyn juurakoksi), mutta tämän törmän sijainti ei sopinut edustamaan kartan mukaisessa paikassa olevan kartan mukaisesti pitkulaisen kumpareen juurta huomioiden rastikumpareen huipun sijainti sekä linja tieltä rastin takana olevaan pistekumpareeseen. -
nimimerkkiEsko
12.7.2020 klo 21:09Harmi kun yksi lippu ei pysynyt pystyssä - nuo rastien hylkäämiset ovat aina huono juttu. Ekan ja vikan rastin olisin sensijaan mieluummin toivonut hylkyyn.
Olipa melkoinen ukkosen pamaus - tuohonkin pitäisi keksiä jokin ratkaisu. Jos ilma olisi heittäytynyt rajuksi, miten porukka olisi saatu mäestä pois. Golfissa soi sireeni merkiksi vaarasta ja porukan on poistuttava kentältä. Nyt onneksi pilvi säikähti meitä ja poistui kastelematta paikalta. 1-3 rasteilla pohdin jo lähdenkö autoon puiden alta. Noh.
Viisi ensimmäistä tehtävää ja kolme virhettä. Neljä zerotusta. En väitä ilman syyksi, vaan taidot eivät riittäneet.
Jatketaan Turkka Malin sanoin "Myrsky repii puita, taivas salamoi ..." (Kirje, laulajana Janne Hurme) ja kohti seuraavia ... intron tunnelmiin! -
nimimerkkiJanne S
12.7.2020 klo 22:11Anulle: lauantain 1. rastin oikea vastaus on Z. Rinteessä oli kyllä rastilippu, joka oli kiven luona, mutta kyseessä oli eri kivi kuin tehtäväkartassa. Oikea kivi oli taaempana ja näkyi paremmin, jos käveli tietä pitemmälle.
Yleisesti: kiitos tässä vaiheessa erityisesti Juhalle, jota ilman kisa ei olisi pysynyt pystyssä, ja tiedoksi ihmisille, että kaivelen huomenna pienen kuvakavalkadin kisasta nettiin, siistin tulosten ulkonäköä hiukan ja ehkä kirjoittelen tänne jotain jos jaksan :D -
nimimerkkiTH
13.7.2020 klo 08:22Kiitos kumparekommenteista, taas tuli uutta oppia ja myös "hiljaista tietoa".
'Nostanpa vielä yhden virheellisen päättelyni tähän, josko näistä viesteistä (ja erityisesti kommenteistanne) joku toinenkin vasta-alkaja sitten oppia ammentaisi.
Sunnuntain E2-rastilla olin jo (taustakallion jyrkänteiden perusteella) päätynyt oikeaan ratkaisuun, mutta jostain siinä tuli mieleeni lauantain rasti 17 ja kuviorajan/kasvillisuuskuvauksen hyödyntäminen.
Tuossa 2. rastillahan aukon reuna on piirretty kulkemaan tuon rastipisteen jyrkänteen kautta - ja olipa kartalla kuviorajan tynkääkin pätkä näkyvissä. Katsoin siis C-lipun aluetta tarkemmin, enkä nähnyt sen lähellä lainkaan korkeampaa kasvillisuutta tai puita (ts. "valkeaa metsää") - ja ainakin omaan silmääni puusto alkoi täsmälleen B-lipun jyrkänteen tasalta. Tästä havainnosta ilahtuneena ajattelin siis C-lipun jyrkänteen olevan vain hämäyksenä liputettu kallionlaki, kun oli niin selkeästi aukon puolella ja muutin vastauksen lopulta B:ksi. -
nimimerkkiMikko
13.7.2020 klo 10:10Sunnuntain E2:llä oli tarjolla paljon luettavaa ja oikea jyrkänne löytyi lukemalla eri suunnista. Jos C olisi hämyjyrkänteessä niin jyrkänteet loppuvat kesken vasemmalle mentäessä ennen kivijyrkänne paria. Lisäksi C paikka oli kohdillaan takaa ja oikealta päin luettaessa. Paalulta en nähnyt, että voiko C lippu olla kiinni takana olevassa isossa jyrkänteessä eli pois rastijyrkänteen keskikohdasta. Polkua eteenpäin kävellessä näkyi että asia ei ole näin eikä kyseessä voi olla Z. Muutenkin olisi ollut 4 metrin toleranssin kanssa tiukkaa. Keltaisen ja valkoisen rajaa etsin itsekkin mutta siinähän ei ole yhtenäistä kuviorajaa joten metsä muuttuu aukoksi pikkuhiljaa näin ilman kartoitustaustaa pohdiskellen. -
nimimerkkiLauri M
13.7.2020 klo 10:50Rastista 1. Palkintojen jaon jälkeen marssin jotakuinkin suoraan ykkösrastille tutkimaan millaisen virheen olen tällä kertaa leiponut. Väitin kilpailukeskukseen saapuessani, että näin ratkaisua tehdessäni rastikumpareen. Näin väärin - näin jonkin kohouman rastin takana joka katseluhetkellä vallinneissa olosuhteissa vaikutti olevan osa maaperää. Uudelleen katsottuna kilpailun jälkeen aurinko paistoi eri kulmasta ja maisema näkyi katselupaikalle merkittävästi selkeämmin. Kumparetta ei enää näkynyt.
Rasti oli kokonaisuudessaan opettavainen. Maastokatselmuksen perusteella tuli selväksi, että rastikohteella vieraillut osasto osasi (jo kisan aikana) sijoittaa maaston rastilipun eksaktisti kartalle (noin 4-5m kumpareesta suuntaan 200°, notkon yläkäyrän tasalle), mutta silti tämä porukka vastasi tehtävään väärin. Kun ymmärtää pitkulakumpareiden olevan (usein) luonteeltaan 4-5m pitkiä eikä rastilipun pohjoispuolella (kuten Pinja ilmaisi) ollut havaittavissa jyrkkää törmää, on rastilipun oletettavasti oltava oikeassa paikassa.
Tehtävä olisi siis ollut ratkaistavissa. Osaltani väärän ratkaisun varmisti havainto kumpareen kaltaisesta kohoumasta juuri oikealla linjalla suhteessa rastin takana loistavaan kalliokumpareeseen.
Kiitos kisoista! Mahdollisuuksia virheille oli useita ja kolme virhettä (+ aikarasti) lienee kuntokäyrän mukainen tulos. -
nimimerkkiJanne S
13.7.2020 klo 21:21 -
nimimerkkiPinja
13.7.2020 klo 21:31Hienoa, että jatkokisa keväälle 2021 on jo suunnitteilla! -
nimimerkkiRoope
14.7.2020 klo 11:58Tulokset ja ratkaisukartat tallennettu myös arkistoon:
https://www.trailo.fi/tulokset/2020/11-12-7-travilo-vihdissa/
Kiitos hyvistä kisoista. Paljon oli hyviä ja mukavia tehtäviä ratkottavaksi. Yhtenä suosikkina lauantain 2. tehtävä. -
nimimerkkiKyllis
14.7.2020 klo 22:34Kiitos kauden avauskisoista Jannelle ja koko kisakoneistolle. Haastavia tehtäviä ja suhteet yläkertaan kunnossa, joten mikäs sen mukavampaa kuin tepastella polkua edestakain ja pohtia vastausta.
Osallistu keskusteluun
Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.