Keskustelu

« aihelistaan

EM toukokuulle 2021

• nimimerkki

Kari P

10.4.2020 klo 09:32
    Katson, että kisat on syytä siirtää ensi vuodelle koronapandemian vuoksi.
    Viimeisimpien arvioiden mukaa Uusimaan epidemiahuippu osunee touko-kesäkuun vaihteeseen ja muun Suomen heinäkuulle. Muualla Euroopassa pandemian voima ja eteneminen vaihtelee.
    Suomen tavoitteena taudin hoitamisessa ei ole edes laumasuojan (vaatisi noin 80 %n sairastuneisuutta) saavuttaminen vaan mahdollisimman vähän sairastuneita. Vaikka tilanne Suomessa ja Uusimaalla olisi jo heinäkuussa rauhoittunutkin, ei ulkomailta tulevia mahdollisia koronaa levittäviä kilpailijoita tulisi päästää kisapaikalle ilman karanteenia. Ja laittaa karanteeniin pieneen tilaan kaikkien muiden kilpailijoiden kanssa viestin jo järjestelyssä (pystyttää koronalinko kisapaikalle).
    Tarkkuussuunnistus on syntynyt meidän vammaisten suunnistusmuodoksi. Meissä on hyvin monia, jotka ovat vammaisia erinäisten sairauksien vuoksi. Minä voin kertoa sairastavani muun muassa sydämen vajaatoimintaa (tahdistinkin on), diabetestä sen seurauksineen mm. munuaisten vajaatoiminta, astmaa, uniapneaa. Ikä ei vielä riitä virallisesti ilmoitettuun riskiryhmän ikärajaan.
    Olen siis riittävästi fyysisesti haastettu - ilman koronaakin. Olen nyt ollut jo neljä viikkoa omaehtoisesti kotikaranteenissa ja jatkanen sitä vielä elokuullakin pysyäkseni taudittomana.
    Kilpailkoot, ketkä uskaltavat, heinäkuussa. Ja järjestäköön kisat kuka uskaltaa. Minä en uskalla enkä uskaltaisi.

• nimimerkki

Juha

10.4.2020 klo 10:47
    Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.
    ? (Toi ?-merkki on peukku)

• nimimerkki

PekkaS

10.4.2020 klo 16:16
    Noinhan tuossa varmaan käy joka tapauksessa. Aika varma olen siitäkin, että vielä elokuussa ei pystytä järjestämään SM-kisoja. Toivottavasti olen väärässä ja ainakin ratoja suunnitellaan kisoja varten.
    Ensi vuodelle (2021) ei kukaan liene vielä hakenut SM-kisoja. Nyt kannattaa hetki odotella ja katsoa miten tämä kausi menee. Jos SM-kisat jäävät tänä vuonna kokonaan pitämättä, niin Suunta-Sepot on valmis järjestämään ne ensi vuonna.
    Ensi vuonna olisi myös maaottelun vuoro, ellei sekin jää tänä vuonna väliin. Tuonkin järjestämistä voisi joku seura miettiä valmiiksi.

• nimimerkki

Kari P

16.4.2020 klo 07:56
    Lainaanpa tähän vielä erään hiihtoihmisen jo 16.3 2020 lausuman mielipiteen: "Mielipide…kiinalaista aforismia mukaillen ”kilpahiihto on tärkeä asia eikä sekään ole kovin tärkeää”. Maailman kilpaurheilu on lähes pysähtynyt, jotta koronavirus ei leviäisi urheiluväenkään keskuudessa. Hiihdon kevään SM-kilpailut ovat järjestävän seuran talkoolaisten, hiihtoväen ja yleisön suuri hiihtojuhla. Ihmettelen hiihtoliiton hidasta päätöksentekoa. Kyllä nyt ja nopeasti hiihtoliiton johtokunnan on ajateltava hiihtoväen terveyttä ja seurattava muita päätöksenteossa. Hiihto on suomalaisille hieno, mutta pieni asia koronaviruksen rinnalla. Yksikin hiihtäjän keuhkoihin mennyt koronavirus on liikaa. Me hiihtoihmiset kyllä selviämme yhden talvikuukauden ilman kilpahiihtoa. Ensi talvena sitten jälleen."

EM tarkkuussuunnistusten järjestäjätkin näkyvät vain odottavan valtiovallan päätöksiä. Omaa vastuuta ymmärtämättä. Toivoa sopii, ettei valtiovallan päätöksessä ole kokoontumisrajana 500 henkeä, joka näkyi jo toukokuun kisojen järjestämisen perusteena olevan, kun kisailijoita on reilusti alle tuo määrä. Minäkin uskon, että tuo kielto tulee valtiovallaltakin, mutta ihmettelen syytä sen odotteluun - aivan kuin omaa vastuuta ei olisikaan.

• nimimerkki

Kari P

14.5.2020 klo 12:29
    No niin. Kisat siirtyvät ensi vuodelle.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
EM toukokuulle 2021