Keskustelu
« aihelistaan
TiM-apua?
-
nimimerkkiAnna
22.4.2019 klo 11:47Osaisiko joku neuvoa TiM:in kanssa? En tajua ohjeista edes sitä, mikä se OCAD export on. Mitä siis siinä tiedostossa pitää olla, tempoaseman kaikki tehtävätkö ratana vai koko tempon kaikkien asemien tehtävät, vai mitä? Kumpaa modea kannattaa käyttää, TASK vai STAT?
http://tim.yq.cz/ -
nimimerkkiPetteri H
22.4.2019 klo 15:08Sattumalta itsekin olen juuri sitä opettelemassa. Kannattaa käyttää STAT modea, jossa voi tehdä yhden aseman yhteen rataan. Se myös kiertää automaattisesti, jos lisää tuolisymbolin kohteet ja tekee ratkaisukartat. TASK modella pitää kai tehdä joka tehtävälle oma rata. En ole vielä ajanut ohjelmaa kertaakaan, mutta ilmeisesti siis teet yhden radan jokaisesta asemasta ocadin radansuunnittelutiedostolla. Joka radalla pitää olla sama lähtöpaikka, jonka voi laittaa johonkin rastien lähelle. Maalia ei kai tarvitse lisätä. Lopuksi viet ocadilla kaikki ratakartat svg-tiedostoiksi ja radat myös xml-tiedostoksi jos käytät stat modea. Joku muu voi laittaa lisäohjeita. Koitan itse vielä perehtyä niiden ratkaisukartan symbolien käyttöön. -
nimimerkkiAntti
22.4.2019 klo 22:06Sattumalta minunkin pitäisi opetella tuota käyttämään ihan lähiviikkoina. Minulla olisi 10 asemaa valmiiksi suunniteltuna. Voisiko joku vaikka FinTrailO:ssa näyttää, miten niistä saa tulostuskuntoiset kartat? -
nimimerkkiPetteri H
30.4.2019 klo 00:20Tulipa opeteltua. Stat modessa siis kaikista asemista oma rata, sama lähtöpaikka jokaiselle mutta maalia ei tarvita. Rastinmääritekentän symboli kannattaa laittaa kartan päälle, että varmasti kaikki sarakkeet tulee viedyksi svg:hen. Lippujen määrää ei tarvitse itse lisätä, jos käyttää TiMissä descriptions -kohdassa parametriä make. Kartassa ei saa olla käytössä symbolien numeroita 1-20, jos haluaa kyseiset symbolit näkyviin, koska TiM tulkitsee ne rastinmääritteiksi. Rastiympyrät pitää leikellä myös mustien kohteiden päältä, koska TiM ei osaa kerrostaa värejä vaan ympyrä peittää kaiken. Sitten kun radat ovat valmiit, vie radansuunnittelutiedostosta svg:t valikosta tiedosto -> vie tiedostoksi ja valitse svg, ei pakattu. Radansuunnittelutiedostoon kannattaa lisätä ennen tätä myös tuolit, zerot ja erikseen oikeat ja väärät liput. Muuten TiM ei laske kiertokulmia automaattisesti. TiM:illä avaat vain kansion, jossa on äsken viemäsi svg-tiedostot. Käyttöliittymässä on helppo määritellä konfiguraatioasetukset, siellä on kaikki parametrit selostettu ymmärrettästi, jos englantia ymmärtää. Voisihan siitäkin täällä vielä selostaa suomeksi. Kun asetukset ovat valmiit, tallenna ensin konfiguraatiotiedosto, ja sitten vie kartat, suosittelen tässäkin svg:tä. Muita vaihtoehtoja ovat rasterikuvat ja rasteri-pdf:t. Jälkimmäinen ei onnistu, ellet ole ladannut itsellesi Incscape -piirto-ohjelmaa, jota TiM kutsuu ja ainakin omalla koneellani se oli todella hidasta, ko. ohjelma kun on niin raskas. Jos viet kartat svg-muotoon, ne voi kätevästi ja nopeasti muuntaa vektori-pdf:iksi netissä. Tämä tiedostomuoto on tarkempi ja kevyempi kuin rasteri-pdf. Itse käytin tätä palvelua: https://cloudconvert.com/svg-to-pdf . Ilmainen, ja vaatii rekisteröitymisen mikäli aiot muuntaa enemmän kuin kymmenen tiedostoa päivässä. Varsin nopea, vaikka pitää ladata kaikki tiedostot kahteen suuntaan. Sanoisin että kaikkien temporatamestareiden kannattaa opetella TiM:in käyttö, jos haluavat säästää aikaa pitkässä juoksussa. PreO-aikarastien tekemistä ohjelma tuskin nopeuttaa, kun työvaiheita on enemmän. -
nimimerkkiJuha
30.4.2019 klo 07:47Onnistuin talvella tekemään yhdelle tempo-asemale ja yhdelle aikarastille kartat TiMillä, mutta sen jälkeen törmäsin ongelmaan. OCad ei suostu tekemään svg-tiedostoa. Syylliseksi epäilen vahvasti karttatiedostoa, kun edelleenkin saan tuon talven treenin kartasta ja radasta svg:t tallennettua. Kokeiltu on kuitenkin useammalla kartalla ja kolmella OCadin versiolla, mutta ratkaisua en ole löytänyt.
Muuten kiva ohjelma, mutten saa toimimaan kuin Ruissalossa. Tuohon kun joku keksii ratkaisun niin... Lupailin jossain vaiheessa kirjoitella ohjeistustakin suomeksi, mutta se homma on osaltani jäissä kunnes saan svg-tallennuksen toimimaan. OCadiltä ei ole osattu kertoa syytä ja kehottivat toistaiseksi käyttämään jotain ulkoista kääntäjää. Kolmannen ohjelman kanssa kikkailu taas vesittää koko homman, ei TiM niin paljoa nopeuta hommia toimiessaankaan.
Petteri voisi kyllä joutessaan kirjoittaa ko. ohjeen. Sellaisen rautalangasta hitaaaaasti väännetyn, jotta vähemmänkin ocadiä käyttäneet pysyvät kärryillä. -
nimimerkkiPetteri H
30.4.2019 klo 10:03Onko Juha kartassasi ssl:n symbolit ja värit? Mulla ainakin toimi niiden kanssa. Tai siis Pepin Ocad10:llä onnistui svg-vienti, oma Ocad12-versio oli niin vanha, että sillä ei. Versiohistoriassa luki että ne oli korjanneet juuri sitä toimintoa Ocadissa myöhemmin. Kannattaa myös optimoida karttatiedosto ja poistaa sieltä määrittelemättömät kohteet, kohteet joissa määrittelemätön symboli ja kohteet, joissa väärä symbolityyppi. Grafiikkakohteetkin voi väliaikaisesti poistaa. Jos ei vieläkään onnistu svg-vienti niin kannattaa varmaan kokeilla vaihtaa symbolit ja värit. Jos viitsii aikansa kuluksi. -
nimimerkkiJuha
30.4.2019 klo 10:58Olen Petteri kokeillut kaikki muut mainitsemasi temput paitsi OCad10:llä. Sellaista kun ei löydy, mutta kaikilla sitä uudemmilla on testattu. Epäilivät Sveitsissä, että karttoihin on jonkun lähtöaineiston mukana tullut joku roska joka häiritsee svg:n tekemistä.
Onneksi noita karttoja laminoitavaksi syntyy muutenkin. Pienellä harjoittelulla 3 tunnissa syntyy 16x5 tehtäväkarttaa. Pitäisi vaan olla hieman aikaa ja energiaa, niin saisi tuonkin systeemin kehitettyä muutamaa työvaihetta yksinkertaisemmaksi. Ehkä kauden päätteeksi. -
nimimerkkiPetteri H
30.4.2019 klo 16:55Onpa erikoista kerrassaan. Oletko tuonut kaikkiin kaupungin kantakarttaa dxf-aineistona? Jospa Turun kantakaupungin alueella on kantakartassa jotain sellaista 'roskaa' joka puuttuu Ruissalosta kokonaan. Mitä se sitten ikinä onkin. Ocadilla pystyy valitsemaan, ainakin 12 versiolla, kohteet joiden pituus alle esim. 0,1 mm, pinta-ala esim. alle 0,5 mm^2 ja poistaa ne. Jos sillä nyt mitään vaikutusta on. Entpähän taustakarttojen poistaminen. Varmaan olet nämäkin temput kokeillut. -
nimimerkkiEsko
3.5.2019 klo 05:47Nyt on AriT tehnyt selkeät ohjeet Libor Forstin kehittämälle ohjelmalle TiM, jolla tarkkuussuunnistuksen aikarastiasemien tehtävä- ja ratkaisukartat saadaan tehtyä.
Hattua täytyy nostaa! Ohje on selkokielinen ja tarpeellisilla kuvilla varustettu. Nyt kokeilemaan! -
nimimerkkiAnna
3.5.2019 klo 10:30Suuret kiitokset Ari! Näyttää kyllä hurjan pelottavalta, mutta kokeilen heti ensi viikon työmatkani jälkeen. Eiköhän noilla ohjeilla aloittelijakin pärjää...
Ja samoin kiitokset Petterille selonteosta! -
nimimerkkiAnna
17.5.2019 klo 08:03Hip hip hurraa! Kiitos Ari! Ohjeet olivat todella hyvät ja ONNISTUIN! Myös Petterin lisäykset (rastiympyrän leikkaaminen jne.) olivat hyvänä apuna. -
nimimerkkiAntti Rusanen
23.5.2019 klo 20:59Huomasin, että Timmillä saa tehtyä myös ratkaisukartat. Niistä tuli aika sekavat, kun katselupaikan nuolet pyörähtivät mihin sattuu ja kartat ovat täynnä numeroita. No, se ei haittaa. Mutta miten ratkaisukarttoihin saa mukaan oikeat vastaukset? Kiinnostaako ketään? -
nimimerkkiAntti
23.5.2019 klo 21:50Timmi osasi printata myös oikeat vastaukset, kun ne syötti ocadissa rastinmääritteisiin. Siitä tuli siisti. Voin suositella. Jostain syystä ylimääräisiä numeroita jäi pyörimään ratkaisukarttaan, mutta niiden kanssa pärjätään tällä kertaa. -
nimimerkkiAnna
24.5.2019 klo 07:05Mihin kohti ne oikeat vastaukset syötetään rastinmääritteissä OCAD:issa? -
nimimerkkiAntti
24.5.2019 klo 09:49Laitoin oikeat vastaukset ocadissa oikeanpuolimmaiseen ruutuun. Tässä vaiheessa kisakartat olivat olleet jo hyvän aikaa valmiina pdf-tiedostona. En tiedä, tulostuisivatko vastaukset myös kisakarttojen rastimääritteisiin.
Ongelmaksi jäi vielä se, että ratkaisukarttoihin tuli iso kasa numeroita sikin sokin. Todennäköisesti nämä ovat rastien ja kaikkien ratkaisukartan merkkien numeroita ocadista. Ne pitäisi pystyä jossain työvaiheessa siivoamaan pois. Lisäksi ratkaisukartan tulostusvaiheessa TiM käänsi katselupaikan merkit vinoon. Näihin on varmaan olemassa yksinkertaiset ratkaisut. Pahoittelut, että saatte sunnuntaina kärsiä tästä sekavuudesta.
Muutoin TiM tekee tosi siistit ratkaisukartat vaivattomasti. -
nimimerkkiAnna
24.5.2019 klo 11:38Kiitos! -
nimimerkkiPekkaS
30.5.2019 klo 17:30Outo ongelma. TIM ei löydä aseman 5 viidennen tehtävän rastiympyrää. Ocadilla viedyissä SVG ratatiedoissa se kyllä näkyy niin kuin pitäisikin, mutta kun teen kartat Timillä, tulee aina error -ilmoitus ettei löydä 5.5 rastiympyrää. Olen nyt muutaman tunnin tuota pyöritellyt, käynyt Ocadin ratatiedot läpi, vaihtanut rastikoodin ja kokeillut jopa toista rastia tuohon 5.5 tehtävään. Ei auta.
Poistin Timin asennuksen ja latasin sen uudestaan, mutta sama juttu. Kokeilin jopa tehdä pelkän viidennen aseman yksinään, mutta sama tulos.
Muuten tulee seitsemän asemaa nätisti, mutta mikä hitto tuossa yhdessä kartassa mättää.
Onko kukaan muu törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Ja olisiko hyvää neuvoa, vai pitääkö tehdä tuo yksi kartta vain manuaalisesti? -
nimimerkkiPetteri H
31.5.2019 klo 16:38TiMissä on jokin parametri, jonka nimi oli jokin tolerance tms. En nyt pääse tarkistamaan. Se ymmärtääkseni merkitsee sitä tarkkuutta, jolla TiM etsii rastiympyrän svg-tiedostosta xml-tiedoston koordinaattien perusteella. Se on oletusarvoisesti melko pieni, olikohan jotain 0,1-0,3 mm ja sen pitäisi toimia sillä, mutta sitä voi kokeilla kasvattaa yhteen millimetriin, josko onnistuisi tehtäväkartan teko sillä. Jos ei asialla ole vaikutusta, voi kokeilla task modea, jolla tehdään yksi rata per tehtävä ocadilla. En ole sen kummemmin perehtynyt siihen.
Niin ja kaikista tärkein, olethan katsonut, ettei tehtävän 5-5 kartta ilmestynyt kansioon, ja olethan avannut sen? Minullekin ohjelma herjasi joka kerta puuttuvista rastinmääritteistä, vaikka ne karttoihin oikein päätyivätkin. -
nimimerkkiPekkaS
7.6.2019 klo 18:14Petteri, kerrotko täällä miten TIM:n ratkaisukartasta saa nuo ylimääräiset numerot pois. Sanoit Lopella, että se käy helposti.
FIN5:n 2. kisan Tempokartat sain valmiiksi, tosin tuo asema 5.5 ei onnistunut muuten kuin tein sitä varten kokonaan oman tiedoston ja ratapiirrokset. Millään muuten tuo TIM ei löytänyt tuon rastin rastiympyrää.
Ratkaisukartat täytyy vielä väsätä ja ylimääräisiä numeroita jää sotkemaan. -
nimimerkkiPetteri H
10.6.2019 klo 01:11Kokeilinpa ja totesin että ei se numeroiden poistaminen sittenkään näemmä helppoa ole. Taitaa olla jopa lähes mahdotonta. Kuvittelin että nuo numerot tulevat Ocadin symbolisetistä, jolloin niitä voisi piilottaa hide-komennolla, mutta se ei toimi tähän, eli ne ovat mitä ilmeisemmin TiMin itsensä määrittelemiä symboleita. Solutions-valikossa voikin vaikuttaa lähes kaikkeen muuhun mitä ratkaisukartalla näkyy, mutta ei juuri tähän. Otsikon koko ei vaikuta tähän. Rastiympyrät voi piilottaa, mutta se ei piilota numeroita. Tulee mieleen että ainoa tapa piilottaa numerot olisi kai tekemällä Ocadilla omat riisutut svg:t tai xml:t ratkaisukartalle, mutta sitten ohjelma ei varmasti löydä asemanpaikkoja kartalta. Joten jos numeroista on haittaa, voi kokeilla toimiiko suurempi mittakaava ratkaisukarttaan, tai tehdä ratkaisukartat itse ocadilla. Selvä puutehan tuo ohjelmistossa on, joten jos joku viitsii laittaa Libor Forstille asiasta kehityspyynnön niin olettaisin sen tulevan melko nopealla aikataululla uuteen versioon. -
nimimerkkiPekkaS
10.6.2019 klo 09:15Kokeilin viikonloppuna itsekin. Timillä ei tosiaan saa suoraan ylimääräisiä rastinumeroita pois, mutta Ocadin ratasuunnittelussa sen voi tehdä.
Kun olin tehnyt ratakartat, tein varmuuden vuoksi oman tiedostokansion ratkaisuille ja tallensin sinne pohjakartan ja ratasuunnittelun. Muokkasin ratasuunnittelua lisäämällä ratkaisut rastimääriteruudukkoon ja kävin jokaisen radan (aseman) läpi esikatselutilassa. Vedin hiirellä ylimääräiset rastinumerot kartan ulkopuolelle. Kannattaa muuten vetää aika kauas, ettei jää kummittelemaan rastimääritteiden ym. sekaan. Samalla voi siirtää jäävät rastinumerot oikeisiin kohtiin.
Kaikki asemat muokattuani vei tiedoston svg muotoon. Sitten tilillä ratkaisukartat ensin svg muotoo ja siitä voi katsoa tuliko kaikki kohdalleen, vai pitääkö tehdä jotain uusiksi.
Sitten pdf kartat. Ihan siistiä jälkeä tuli.
Loppujen lopuksi taitaa saada Ocadilla suoraan paremmat ratkaisukartat samalla vaivalla.
Itse käytin pdf karttojen tekoon tuota Inscape ohjelmaa. 8 vuotta vanhalla, ei mitenkään kovin tehokkaalla koneellani kului 5 kartan ja kansilehden generointiin puolitoista minuuttia. Olin ihan tyytyväinen tuohon nopeuteen.
Hyvä ohjelma, hyvät ohjeet Arilta. Nyt jos tekisin uuden kisan kartat, olisi Ocadin jälkeen kymmenen asemaa valmiina 15 minuutissa. Kannattaa opetella. -
nimimerkkiPekkaS
10.6.2019 klo 09:18Ja jos joku ihmettelee niin ennakoiva tekstinsyöttö näköjään muutti Timin tiliksi. -
nimimerkkiPinja
10.6.2019 klo 22:31Minäkin onnistuin. Pari oppia jakoon:
1) kun OCADista vie svg-tiedostoa ulos, pitää valita paperikoko (esim. A4 vaaka. Jos ei valinnut, tiedosto jäi noin 1 kt kokoiseksi eikä toiminut TiMissä.
2) TiMissä piti määritellä, omissa sarakkeissaan, minkä numeroisia symboleja ovat tuolin paikka, oikean vastauksen lippu, väärän vastauksen lippu ja zero. Tämän näkee ocadissa viemällä hiiren näytön oikean laidan symbolilistauksessa kyseisen symbolin päälle. Jos tämän numeromäärittelyn jätti tekemättä, tehtäväkarttoihin tuli ratkaisukartan symbolit, ja suuntanuolet näyttivät aina kartan olevan suunnastettu pohjoiseen.
-
nimimerkkiPetteri H
11.6.2019 klo 20:19TiMin ohjesivulla oli neuvottu antamaan tuolien, lippujen ym. härpäkkeiden symbolin numeroksi alle 20, jolloin TiM tulkitsee ne rastinmääritteiksi ja ne kyllä jäävät silloin piiloon. Automaattinen kierto kyllä vaatii sen että kartoissa on merkittynä tuolit ja oikeat ja väärät liput erikseen, ja niiden symbolinumerot on määriteltävä juuri noin. Toinen vaihtoehto on mitata kiertokulma itse ja kirjoittaa se joka aseman tietoihin ylös, tai kirjoittaa ylös suunnat äärimmäisiin lippuihin, jolloin TiM laskee kulman. Kannattaa tietysti jättää mahdollisimman monta vaihetta ohjelman hoidettavaksi. -
nimimerkkiPekkaS
15.6.2019 klo 13:03Semmoinen virhe tuossa paljastui, että tuossa trailo radansuunnittelusymbolisetissä, johon noissa Arin ohjeissa on linkki, ovat symbolit 263 (ruksin mallinen erikoiskohde) ja 401 (risteys) menneet sekaisin. Eli rastimääritteeseen tulee noilla erikoiskohteeksi risteyksen symboli ja risteykseen erikoiskohde. Tarkastakaa tuo, kun teette ratoja.
Laitan tuosta suoraan Arille tiedon, jospa hän korjaisi tuon. -
nimimerkkiAnna
12.11.2019 klo 10:24Oletteko huomanneet TiMin muuttavan kartan värejä? Mielestäni esim. vihreät puut ovat paljon kirkkaampia, melkein neonvihreitä verrattuna alkuperäiseen. Tämä tapahtuu sekä .svg- että .pdf-tiedostoille. -
nimimerkkiAnna
27.11.2019 klo 08:07Eikö kukaan muu ole huomannut? Mun mielestä muidenkin kuin mun tekemissä tempokartoissa on samaa ilmiötä. -
nimimerkkiJuha
27.11.2019 klo 08:22Huomasin värimuutoksen vanhassa kokeilussani ja tein uuden kokeilun. Sama "ongelma" edelleen, mutta jos sitten tulostuttaa pdf:t ammattilaisella (siis karttoja työkseen tulostavassa firmassa jolla oikeat väriasetukset tiedossa ja käytössä) niin korjaantuu kuin itsestään. Tai ainakin niin oli käynyt tuon vanhan kokeilun kanssa.
-
nimimerkkiAnna
27.11.2019 klo 09:28Toi onkin hyvä pointti, että tulostaessa voi värit korjaantua/korjata! Kiitos! -
nimimerkkiPetteri H
27.11.2019 klo 17:13Todennäköisesti TiM määrittelee värit sRGB-väriavaruuteen, koska TiM on tehty yhteensopivaksi ANT:in kanssa. ANT:tia pystyy siis käyttämään karttanippunakin tempoharjoituksissa. Se kun on tabletilla käytettävä Android-sovellus niin siihen sopii RGB paremmin. Tulostustettavia julkaisuja varten RGB ei ole yleisestikään suositeltu.
Olennainen kysymys on onko joku kokenut kartan väreistä haittaa. Suunnistuskarttojen kuvausohjeet eivät ole sallineet RGB-värien käyttämistä. Oli syy sitten tämä tai joku muu, mutta jos värit eivät ole kuvausohjeen mukaiset niin arvokisajärjestäjien täytyy tietysti tehdä periaatepäätös voiko tällaista sovellusta käyttää kisakarttojen tekemiseen. Jos tempokartat teetetään painotalossa joka pystyy takaamaan että tuotokset ovat PMS- tai CMYK- väreissä ja vieläpä oikeissa sävyissä niin sittenhän ei ole ongelmaa. Kannattaa kysellä Liborilta jos haluaa teknisiä tietoja TiM:in värimäärittelyistä. Mutta tuskinpa TiM:iä kieltääkään voi, TrailO commissiolla tuskin on mitään TiM:iä vastaan kun sillä on jo mm. edellisten MM-kisojen ja Slovakian EM-kisojen kartat tehty. Kukaan ei ole tainnut karttojen väreistä valittaa, mutta tietysti karttojen huonoja värejä ei ehkä huomaakaan ennen kuin tilanne on se, ettei saa mitään selvää, ja sitten jo syytetään omaa ikänäköä. -
nimimerkkiJuha
22.1.2020 klo 13:51Viime lauantain treenissä aseman 1 puut hävisivät lähes kokonaan, kun olivat käyrien seassa. Tuo värien muuttuminen on siis ongelma.
Syyllinen ei vaikuta olevan TIM vaan svg-tiedostomuunnos, jossa erityisesti vihreä on huomattavasti vaaleampi kuin mitä sen pitäisi olla. Samaa tapahtuu muillakin väreillä. Sinisellä myös muutos merkittävä, muilla ei aivan yhtä huomiota herättävä.
Slovakian ETOC:ssa sama ilmiö, muttei haitannut kun kartalla vain pari tiheikköä. Portugalin kisojen sivut ja sitä kautta kartat ovat näköjään jo hävinneet.
Svg:n värimääritysten korjaamisesta en tiedä miten tai onko edes mahdollista. Olisko linjoilla joku nörtti jolta löytyy vinkkiä/ohjetta? -
nimimerkkiPetteri H
22.1.2020 klo 17:56RGB-värit ovat tosiaan svg-tiedostoissakin. Niitä pystyy muokkaamaan vaikka tekstieditorillakin, mutta se ei ole hirveän kätevää. On ihan eri asia, miltä värit näyttävät näytöllä, kuin tulosteessa, eli tulostetta ei kannata verrata näytön näkymään vaan toisiin, perinteisillä menetelmillä tehtyihin tulosteisiin. Tutkiskelin asiaa äsken (pelkästään näyttöruudun kautta), ja huomasin, että Ocadin tekemien svg-tiedostojen pari vihreää sävyä eroaa googlettamani värikonvertterin arvoihin yhdellä yksiköllä (asteikolla 0-255), kyseessä on luultavasti vain pyöristysvirhe jommassa kummassa sovelluksessa. Näytölläni nämä erot eivät olleet havaittavia. En myöskään usko, että erot tulosteessa voisivat johtua näin pienestä erosta. RGB-värijärjestelmä siis tulee mukaan jo Ocadissa ja TiM ei siihen vaikuttane, ja se on mukana ilmeisesti aina paino-pdf:issäkin.
Löysin konvertterin, joka muuntaa pdf:t cmyk-väreihin. Kokeilin Slovakian kartalle, ja ero vihreän sävyissä oli huomattava pelkästään näytöllä. Muissa väreissä en havainnut juuri eroa. Syy on siis selkästi se, että vaikka muunnos cmyk:sta RGB:hen menee "oikein", ei värit tulosteella ole oikeat, koska RGB ei vain sovellu printtaamista varten. Ei ne TiM:in tekeleet näytöllä taida niin huonon näköisiä olla kuin tulosteella, vaikka näytölläkin erot huomaa.
Palvelu oli melko hidas, kahden aseman tiedoston (2,8 Mt) muuntamiseen meni 9 min, ja se myös muuntaa kaikki pdf:t rastereiksi 300 dpi, jonka laatu kyllä on vielä ihan kelvollinen. Tuossa linkki sinne: https://www.pdf2cmyk.com/
Käytin oletusmenetelmää SWOP2006, mutta Adoben sivuilla suositeltiin menetelmää US Web coated SWOP v2, sitäkin voi kokeilla. Jos jollakulla on Adobe Acrobatin täysversio, sillä voi saman muunnoksen tehdä, oletettavasti nopeammin ja kuvan laadun siitä muuttumatta. En tiedä, onko InkScape-ohjelmassa jotain vastaavia. Joku saisi nyt kokeilla muuntaa oman tiedostonsa ja tulostaa, sitten voisi vertailla huonolaatuiseen TiM:illä tehtyyn, että auttaako tuollainen käsittely paljon.
Tuollainen käsittely kaikille tiedostoille hidastaa kyllä prosessia niin paljon että täytyy yrittää keksiä muuta. Seuraavaksi täytyy ladata joku kuvankäsittelyohjelma ja tutkia noita muunnostiedostojen sävyjä, josko Ocadiin voisi tehdä pelkästään TiMiä varten symbolitiedoston muunnetuilla sävyillä, jotta ne olisivat lähempänä oikeaa kun tulostaa TiM:in avulla tehdyn RGB-pdf:n. -
nimimerkkiAriT
29.1.2020 klo 07:22Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.Uusi sprinttikarttastandardi ISSprOM2019 tuo paljon apua tähän vihreän värin ongelmaan alla olevan linkin kuvan mukaisesti:
https://www.trailo.fi/@Bin/532385/ISSprOM2019.jpg
Parannus on hyvä, joskaan ei täydellinen tarkkuussuunnistajan kannalta. Ei myöskään auta ANT:n kanssa.
ISSprOM2019 symbolisettiä tulisi käyttää tämän vuoden kisoissa.
OCADissä on kätevä komento, jolla ISSOM2007 kartan saa vaihdettya ISSprOM2019 kartaksi (Kartta->Symbolijoukon muunnos...) -
nimimerkkiJuha
29.1.2020 klo 09:16Tuon Ocadin kätevän komennon kanssa kannattaa olla tarkkana. Värin järjestys on ISSprOM2019:ssä erilainen ja jotkin merkit saattavat jäädä muunnoksen jälkeen kokonaan tai osittain piiloon. Esimerkiksi tonttimaata ympäröivä pensasaita häviää tonttimaan alle ym.
Uusien värimäärityksien mukaisten vihreiden näkyminen yli 30 v silmin onkin sitten jo toinen juttu. Tuossa mallipalassa joka on arviolta mittakaavassa 1:1000 toki näkyy huonommallakin näkökyvyllä, mutta 1:4000 ja mukaan muutakin kuin tasainen keltainen tausta niin...
Väriero svg- ja ocad-karttojen välillä toki pienenee tai häviää kokonaan, joten hyvä juttu kai tuo uusi kuvausohje on. Mielenkiinnolla odotan ensimmäistä puistotempoa. -
nimimerkkiAriT
29.1.2020 klo 09:38Juuripa niin.
Ja omat lisäykset tulevat uudelle kartalle punaisina.
Pyysin IOF:n karttakomissiota tummentamaan edelleen tumminta vihreää ja puusymboleita, mutta olivat tosi nihkeitä.
Jää nähtäväksi.
Osallistu keskusteluun
Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.