Keskustelu

« aihelistaan

TempO-kuntorastit Nokialla 20.11.


  • nimimerkki

    Petteri H

    10.10.2016 klo 12:21
    Rasti-Nokia järjestää TempO-kuntorastit Nokialla sunnuntaina 20.11. Tarjolla radat elit ja kunto-b. Tapahtumakeskus vielä vähän hakusessa. Lisätietoa myöhemmin tällä palstalla.

  • nimimerkki

    Anna

    10.10.2016 klo 15:03
    Tosi hieno juttu!!

  • nimimerkki

    Anna

    10.11.2016 klo 08:43
    Täällä lisätietoa: http://www.trailo.fi/?x118281=382058

    Olen menossa Espoosta aamulla Nokialle ja takaisin iltapäivällä/illalla. Kyytiin mahtuu!

  • nimimerkki

    Antti

    10.11.2016 klo 13:52
    Voisin tulla kyytiin Hämeenlinnasta.

  • nimimerkki

    Anna

    10.11.2016 klo 19:18
    Yksi paikka varattu autossa!

  • nimimerkki

    Pepi

    10.11.2016 klo 21:50

  • nimimerkki

    Anna

    13.11.2016 klo 09:13
    Vielä siis 2 (3) paikkaa vapaana pk-seudulta Nokialle ja takaisin ensi sunnuntaina :) Jos lähtijöitä tulee enemmän ilman autoa, otan asuntoauton :D (silloin mahtuu vielä 4).

  • nimimerkki

    Petteri H

    13.11.2016 klo 18:01
    Lisää ohjeita tapahtumaan:

    Tapahtumakeskuksessa on Alhoniityn koululla on lämpimät sisätilat odotteluun.

    Tapahtumamaksu 5 €, lapset 2 €.

    Päivän ohjelma:

    9.30 Ilmoittautuminen päättyy
    Ratamestarin info
    9.45 Ensimmäiset lähdöt
    10.45 Kaikki maalissa
    11.00 Tuloslaskenta valmis
    11.30 Tehtävien läpikäynti, video
    12.00 Lounastauko
    13.00 Ratamestarikoulutus

    Käytössä on ISSOM 2007 -kuvausohjeiden mukainen sprinttisuunnistuskartta. Kartan mittakaava on 1:4000, käyräväli 2,5 m.

    Elit-radalla on kuusi asemaa. Kullakin asemalla on kuusi lippua (A-F) ja viisi tehtävää. Nollarastit ovat mahdollisia. Virheellisestä vastauksesta aiheutuu 30 sekunnin aikasakko, joka lisätään suoritusaikaan.

    Kunto-B-radalla on samat kuusi asemaa lipuilla A-F. Jokaisella asemalla on kolme tehtävää. Nollarasteja ei ole. Yleisestä käytännöstä poiketen myös kunto-B-radalla on lippuja kohteilla, joita ei ole kartassa. Tehtävät ovat kuitenkin helppoja.

    Radan pituus on lyhyt, n. 1 km. Väylät ovat täysin esteettömiä ja hyväkulkuisia myös parasarjalaisille.

    Osallistujat toimivat myös aikarastitoimitsijoina. Eli suoritettuasi itse aseman, jäät asemalle kahdeksi vuoroksi kirjaamaan vastauksia kilpailukorttiin ja ottamaan aikaa. Aloittelijat ovat tästä vapautettuja.

    Sääennusteiden mukaan ensi viikolla lämpötila nousee useana päivänä plussan puolelle, joten tämänhetkinen n. 5 cm lumihanki luultavasti sulaa pois ennen tapahtumaa.

    Tapahtuman jälkeen on ratojen läpikäynti sekä suoritusten analysointia. Eemil Koskinen seurastamme tulee kuvaamaan suorituksia jollakin asemalla. Tapahtuman jälkeen katselemme kilpailijoiden videoituja suorituksia analyyttisesti.

    Tämän jälkeen on lounastauko. Ruokapaikkoja kannatta etsiä esim. Nokian keskustasta.

    Klo 13 alkaa ratamestarikoulutus samassa paikassa Alhoniityn koululla. Koulutus järjestetään luokkatilassa. Koulutukseen osallistujilta peritään pieni maksu, jotta saadaan luokan varausmaksu (luultavasti alle 10 € /tunti) maksettua. Tarkempi summa ilmoitetaan myöhemmin.

    Ratamestarikoulutukseen ilmoittautuminen tapahtuu sähköpostilla Anna Jacobsonille osoitteeseen anna(at)ok77.fi

    TempO-tapahtumaan ilmoittautuminen minulle osoitteeseen petteri.hakala98(at)gmail.com

    Tervetuloa!

  • nimimerkki

    Anna

    13.11.2016 klo 19:08
    Kiitos Petteri lisätiedoista! Nyt jos olette tulossa, niin on korkea aika ilmoittautua! Toki tapahtumaan voi tulla ilmoittautumattakin, mutta koulutukset järjestetään vain jos tulee tarpeeksi monta ennakkoon ilmoittautunutta ihmistä. Ja tästä koulutuksesta on hyötyä kaikille, myös kilpailuihin osallistujille!

  • nimimerkki

    Roope

    13.11.2016 klo 20:36
    Kiitos Petterille treenin lisätiedoista! Tällä tietoa tarvisin vain menokyytiä Annan taksista (Espoo-Nokia)

  • nimimerkki

    pena

    13.11.2016 klo 22:16
    Sorry Petteri, en osannut edes ilmoittautua oikein. Korjaan Annalle.


  • nimimerkki

    Pepi

    18.11.2016 klo 18:25
    Lumi häipyi. Syksykeli.

  • nimimerkki

    Petteri H

    19.11.2016 klo 20:25
    Semmoinen lisäys vielä, että huomenna on käytössä vain irtolehtiset kartat. Asemakohtainen maksimiaika on elit-radalla 150 sek (5 tehtävää) ja kunto-b:llä 90 sek (3 tehtävää).

    Maasto on pääosin rakennettua ympäristöä, joka sisältää leikki- ja liikuntapuistoa. Kartassa on käytetty erikoismerkkejä. Sprinttikartan symboli 540 (musta x) kuvaa selvästi kohoutuvaa erikoiskohdetta ja symboli 539 (musta o) laakeampaa erikoiskohdetta. Kun näitä kysytään tehtävinä, käytetään määritteenä samannäköistä rastinmääritesymbolia 6.1 (x) tai 6.2 (o).

    Tervetuloa huomenna klo 9.30 mennessä, myös ilmoittautumattomat.

  • nimimerkki

    Anna

    20.11.2016 klo 19:18
    Suuret kiitokset tästä päivästä Petterille, Pepille ja Rasti-Nokialle! Hyvä setti tämä kuntorastit + koulutus. Ja hyvä treeni oli!!

  • nimimerkki

    Petteri H

    20.11.2016 klo 22:08
    Kiitos kaikille osallistuneille.

    Kakkosaseman aidanpää oli turhan paha nollarasti. Sitä suunnitellessa kävi juuri se mistä ratamestrarikurssilla tapahtuman jälkeen varoiteltiin, eli ratamestarina tunsin maaston liian hyvin enkä osannut nähdä sitä kilpailijan silmin. Ajattelin, että muista kulmista se olisi liian helppo. Oikeastaan sen ei pitänyt olla ihan noin pienessä kulmassa, vaan tuolin olin ajatellut tuolin paikkaa n. puoli metriä taaemmaksi, mutta tuolin paikkaan vaikutti toinenkin muuttuja, jonka vuoksi se tuli asetettua vähän huonosti. Yksi nelosaseman lippu nimittäin piti saada koivun taakse piiloon. Se peittyi, mutta toinen saman aseman lippu näkyi vasemmalta ja se pilasi Penan suorituksen. Tämäkin oli ratasuunnittelussa huomioitu, mutta arvioin tuolin suunnan olevan sellainen ettei tuon lipun pitäisi näkyä. Huolellisemmalla tuolin sijoittelulla olisi asemasta tullut parempi.

    Ja olisihan mielenkiintoista tietää, minkälainen vastausprosentti olisi saatu kolmannelle tehtävälle, jos tuoli olisi ollut puoli metriä takanapäin.

    Tulokset tulevat lähiaikoina Rasti-Nokian sivuille. Sekä mahdollisesti korjattu ratkaisukartta? Paperiversiossa virhe elit-radalla, asema 5 tehtävän 4 oikea vastaus on siis E, ei D.

  • nimimerkki

    Pepi

    21.11.2016 klo 11:43
    Nuo valitettavat virheet menevät minun piikkiini. Kun ensimmäisen kilpailijan jo lähestyessä kakkosaseman tuolia viriteltiin paikalleen, minä istuin siinä viimeksi. Tuolia siirrettiin niin oikealle, että nelosaseman B-lippu jäisi koivun taakse ja siinä katselukulma aitaan meni liian pieneksi. Olisi pitänyt siirtää vielä oikealle, niin olisi saanut samalla taaksepäin. Oikaisin selkääni näköjään enemmän kuin kilpailijat, ja näin jujun, koska tiesin sen.

    Tällä systeemillä aseman järjestely on liian kiireinen. Kunnon kisassa ei ihan näin vähillä toimitsijoilla voi toimia.

    Ratkaisukartan virhe oli jo saatu pyydykseen, mutta korjasin sen väärään paikkaan ja tein siis vielä toisen lisää. Kolmosen tehtävä 5 on D.

  • nimimerkki

    Pepi

    21.11.2016 klo 14:26
    Kartat ja tulokset ovat jo näköjään tämän sivuston tulossivuilla.

  • nimimerkki

    pena

    21.11.2016 klo 15:11
    Petteri, älä turhaan stressaannu kakkosaseman 7 lipun näkymisestä. Ei se mitenkään pilannut minun "kilpailua" tai päivääni kuten jo Pepille sanoin suorituksen aikana: "Niema probleema", jatketaan vaan. Suunnistuksen tai tarkkuussuunnistuksen tulos ei minulle ole ollut enää 10 - 15 vuoteen "elämän ja kuoleman kysymys". Mutta ymmärrän kyllä, että sinua harmittaa tämä, kun pyrit täydellisyyteen. Älä turhia sure, rata ja järjestelyt olivat erinomaiset, kiitos.

  • nimimerkki

    Petteri H

    21.11.2016 klo 18:32
    Pena: Vaikkei omalla tuloksella olisikaan väliä, niin eikö yleensä ole toivottavaa, että suoritukseen ei sisältyisi häiriötekijöitä ja että saisi tehdä itse omat onnistumisensa ja virheensä. Se asema oli huolimattomasti toteutettu, mutta kokonaisuudessaan olen sitä mieltä että rata oli ihan onnistunut.

    Tuloksissa näkyy muutamia selviä virhepiikkejä. Näistä suurimpana epäonnistunut aidanpää. Toisena nelosaseman jekku, sähkötolppa-zero. Tosin ei sen ihan noin vaikea pitänyt olla. Jos maastossa näkyy neljä tolppaa ja kartassa vain yksi, niin häytyskellojen pitäisi soida. Vilkaisu ylös olisi paljastanut totuuden. Mutta ehkä noin pitkiä päätelmiä ei voi odottaakaan tempossa tapahtuvan.

    Todella monet kyllä vastaili zeroja selvillekin tehtäville. Esimerkiksi 1. aseman 5. tehtävä, 3. aseman 1., 4. ja 5. tehtävät, 4. aseman 1. ja 5. aseman 4. keräsivät useampia zeroja, ja monet muut myös yksittäisiä. Sitten taas monet helpoiksi tarkoitetut zerot jäivät huomaamatta, ja monet samankaltaisilla kohteilla sijainneet liput sekoittuivat keskenään, vaikka sijaitsivatkin aivan väärässä suunnassa/ aivan eri alueella. Johtuiko sitten syyssateesta ja sumusta vai mistä, mutta selvästi ratamestarikurssilla esiin tullut tuli osoitettua: kilpailijat kyllä osaavat tehdä virheitä ilman jippojakin.

  • nimimerkki

    Lauri M

    25.11.2016 klo 15:00
    Kiitos näin viiveellä treenin järjestäjille! En ole kikkailun ystävä mutta radat olivat hyvät (jopa erinomaiset) ja palvelivat tarkoitustaan vähintään kiitettävästi. Kansainvälisissä kisoissa tulee vastaan monipuolisesti erilaisia tehtäviä, jotka poikkeavat paikoin suuresti omasta ratasuunnittelufilosofiasta. Herää kysymys, varotaanko meillä liikaakin (riitaista) kikkailua (optiset harhat, aidan osa rastimääritteet, katulamppu-sähkötolppa kikat) ratasuunnittelussa? Ja jos näitä tulee kv-ympyröissä vastaan, johtaako selkeyteen pyrkivä ratamestarointi kotimaassa virheellisen suorituspolun oppimiseen ja hidastaa näin menestymistä arvokilpailuissa? Mutta siis kiitos, edellämainitut kolme kikkaa menivät nyt läpi ja muistan taas hetken katsoa ylös sähkötolppia tuijotellessa :)

  • nimimerkki

    Petteri H

    26.11.2016 klo 12:30
    Videot ovat nyt katsottavissa ja ladattavissa osoitteessa:

    https://drive.google.com/open?id=0B6BHfHYBpVb5Q184bDkxOXJzeDg


  • nimimerkki

    Esko

    30.11.2016 klo 11:29
    TempO 2-asema 4 tehtävä: aidan lounaisosa. Eikö niin, että määrite kuuluisi olla aita lounaissivu? Näytän videollakin sitä tuumailevan ;-

  • nimimerkki

    Pepi

    30.11.2016 klo 14:08
    Tuosta keskusteltiin jo paikalla. Rastilippu ei ollut aidan sivussa, vaan reiässä, keskellä viivakohdetta. Osa lipusta ulottui aidan sisä-, osa ulkopuolelle. Ratamestarin keksimälle sijoitukselle ei oikein ole parempaa määritettä kuin osa. Kohdehan oli aita, ei aitaus. Mietittäväksi jää, olisiko lipun pitänyt olla aidan päällä.

    Kannattaisi kai miettiä tähän selvä kanta, koska joku kumminkin vielä ripustaa rastilipun piikkilankaan.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
TempO-kuntorastit Nokialla 20.11.